![]() |
Kenangan bersama supir bas |
Apa yang kami lakukan apabila tidak jumpa nombor telefon pihak Pinus Pengger? Kami mengambil inisiatif untuk bertanya kepada supir (pemandu) bas jika ada nombor telefon pihak sana. Apa yang pemandu itu buat ialah dia cuba menghubungi pihak pelancongan jika ada nombor pihak sana. Kami sangat beruntung kerana dapat hubungi pihak sana dan makulumkan tentang kehilangan dompet. Pihak dari sana sangat baik hati kerana hendak menolong Liyana untuk mencari kembali dompetnya di mana di dalamnya ada sejumlah wang, kad pengenalan, kad bank dan lain-lain.
Sementara pihak sana melakukan pencarian, kami pula hanya menunggu dalam bas bersama pemandu bas. Dari situ kami mula rapat dan kenal pemandu bas kami walaupun sudah beberapa kali kami menaiki bas. Kami dibawa oleh dua pemandu, nama mereka ialah Om Wahyu dan Mas Irfan. Mas Irfan rupanya masih muda, umurnya hanya atas saya iaitu 21 tahun manakala Om Wahyu merahsiakan umurnya. Mereka berdua sangat baik. Om Wahyu juga sempat belanja kami makan satay yang sedap.
Setelah berapa lama menunggu, pihak sana memaklumkan yang mereka masih tidak jumpa dompet tersebut. Pada malam itu, pihak pelancongan ingin membawa kami ke Pinus Pengger kembali untuk lihat kembali walaupun jaraknya agak jauh. Apabila tiba di sana dan lihat kembali tempat terakhir ketika di Pinus Pengger, sememangnya tiada nampak kelibat dompet tersebut. Tiada yang dapat kami buat, Nasib baik passport berada pada tempat berasingan dan masih selamat bersama Liyana kerana apabila berada di luar negara, passport adalah lebih penting. Kemudian, kami hanya pulang ke Homestay. Pihak Pinus Pengger maklumkan yang mereka akan cuba mencari pada keesokan hari pula pada waktu siang.
Walaupun perkara ini berlaku tetapi, ia dapat membuat kami mengenali dan bertegur dengan pemandu bas kami. Jika perkara ini tidak berlaku, sehingga kami pulang ke Malaysia kami tidak akan berkenalan sama Om Wahyu dan Mas Irfan yang sangat baik hati.
Comments
Post a Comment